شيشخط

Jumaat, 21 Disember 2007

3 tiang Bendera dunia yang tertinggi

Nak tahu,tiang bendera mana yang tertinggi didunia masa kini.Lihat info yg ada didalam Jurnalcomot ni bersama dgn foto disediakan..

Tiang Bendera Gijeong-dong,Korea Utara
Didalam era 80an,Korea Selatan telah membina tiang bendera yg tinggi di Daeseong-dong dgn ketinggian 328 kaki dan ianya sangat-sangat dekat dengan sempadan Korea Utara.Kemudian,Korea uata juga melakukan perkara yang sama tidak jauh dari sempadan dan dikatakan lebih kurang sebatu dari sempadan pintu masuk sekitar satu kampung di dmz.Sampai sekarang,ianya masih dikenali sebagai tiang bendera yang tertinggi didunia dgn ketinggian 525 kaki.Malangnya,apabila hujan,bendera negara terpaksa di rendahkan kerana struktur tersebut tidak dpt menampung berat bendera yg basah.


Tiang bendera Aqaba,Jordan
Dengan ketinggian 430 kaki, tiang bendera dunia ini terletak di persisiran Jordan dan dapat dilihat dari Saudi Arabia,Egypt dan jugak Israel.

Tiang bendera Raghadan,Jordan
Di Jordan lagi sekali,ketinggian tiang bendera tersebut adalah 426 kaki dan ianya masih dapat dilihat dari jarak 16 batu jauhnya dan bendera tersebut berukuran 200 x 130 kaki.Paip besi karbon seberat 190'000lb dan reka bentuk dan pembinaannya mengambil masa selama 2 tahun dan ianya dpt berdiri megah walaupun angin bertiup kuat pada kelajuan 90mph.

Tiada ulasan: